First Data Polska prezentuje najnowszy raport z Laboratorium Przyszłości  “Kim jest klient przyszłości? 2030: marzenia klientów, klienci marzeń”. Raport powstał przy udziale blisko 100 przedstawicieli sektora bankowego, ekspertów First Data i firmy 4CF Strategic Foresight podczas corocznych warsztatów organizowanych przez First Data pod nazwą Laboratorium Przyszłości.

Uczestnicy warsztatów foresightu strategicznego prognozowali, jak zmiany społeczne, demograficzne i technologiczne wpłyną na postawy konsumentów w roku 2030. Jest źródłem wiedzy i inspiracji dla wszystkich uczestników rynku finansowego, którzy szukają odpowiedzi na pytania: Kim jest klient przyszłości? Czego będzie oczekiwał od świata finansów? Jak przygotować się na jego przyjście?

W tej edycji raportu Laboratorium Przyszłości szukaliśmy odpowiedzi na pytania jakie będą marzenia klientów i jacy będą klienci marzeń w perspektywie 10 lat – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu First Data Polska. Nasza publikacja pozwala wszystkim uczestnikom rynku finansowego już dziś skonfrontować swoje wyobrażenia o przyszłości bankowości z potencjalnymi oczekiwaniami odbiorców usług finansowych.

Raport “Kim jest klient przyszłości? 2030: marzenia klientów, klienci marzeń” opracowali dla First Data Polska eksperci foresightu strategicznego z firmy 4CF, partner merytoryczny Laboratorium Przyszłości.

Wskazaliśmy obszary, gdzie oczekiwania klientów i banków są zbieżne, ale znalazły się także istotne różnice – mówi Kacper Nosarzewski, partner 4CF. – Naszym zdaniem, walka o rynek klientów przyszłości już trwa. Mamy nadzieję, że nasz raport zachęci czytelników do dalszych analiz foresightowych.

Co znajdziemy w raporcie?

Klienci przyszłości zostali więc podzieleni na trzy grupy wiekowe, w zależności od swojej sytuacji życiowej w roku 2030. Kryterium analizy były ich codzienne zachowania, decyzje ekonomiczne i postawy konsumenckie. Są to: wchodzący na rynek finansowy, rozpoczynający proces akumulacji finansowej oraz emeryci. Uczestnicy Laboratorium Przyszłości stworzyli dwa scenariusze przyszłości. Pierwszy z punktu widzenia klienta, drugi z punktu widzenia banku. Scenariusze dotyczyły: wydatków osobistych, postawy życiowej, ulubionych kanałów obsługi i sposobów płatności, także tych, które jeszcze nie zaistnieją w 2030 roku.

W raporcie znalazły się także komentarze przedstawicieli firm i instytucji, które są liderami w opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych usług dla klientów. Komentarzy udzielili eksperci reprezentujący: Alior Bank, Bank Pocztowy, Vivus, ING Bank Śląski i Żabka Polska.

Publikacja opisuje również przykładowy dzień z życia klienta przyszłości – Tadeusza, Klary i Tomasza, którzy reprezentują każdą z trzech grup wiekowych.

Klient przyszłości – debata panelowa

Kacper Nosarzewski z 4CF komentuje wnioski z raportu Klient Przyszłości

Inauguracja raportu miała miejsce podczas wydarzenia Cashless Congress w Warszawie, 19 marca 2019 r. Cashless to wydarzenie, które łączy środowiska nauki, biznesu i administracji publicznej, poprzez wymianę poglądów na tematy interesujące dla branży. Są to więc rozmowy i wystąpienia dotyczące zmian prawnych, nowych trendów produktowych, innowacyjnych rozwiązań technicznych, aktywności na rzecz płatności bezgotówkowych.

Debata panelowa toczyła się wokół pytania o przyszłość płatności. Wiemy bowiem, że będzie inaczej, ale czy to klienci zadecydują jaka będzie przyszłość? Pomóc w znalezieniu odpowiedzi na to pytanie może foresight strategiczny. W toku panelu eksperci analizowali postawy życiowe konsumentów. Wśród postaw, czy „nerwic” konsumenckich, których dotyka raport znalazły się: minimalizm konsumpcyjny, kult sukcesu, lajfhaking, ultraaltruizm, wielka akumulacja, antysystemowość, YOLO czy transhumanizm. Która z tych postaw zwycięży w roku 2030?

W panelu zasiedli również: Artur Zabielski, dyrektor ds. marketingu w Provident Polska, Agata Adamczyk, ekonomistka Banku Pocztowego, Paweł Stężycki z Alior Banku. Moderatorem panelu był Wojciech Małaszewicz z First Data Polska.

Raport w wersji interaktywnego PDF-a można pobrać ze strony Laboratorium Przyszłości First Data. Był to już trzeci raport opracowany przez 4CF dla First Data Polska, poprzednie wydania dotyczyły przyszłości sektora bankowego w Polsce i przyszłości płatności.

Źródło: First Data