Był 11 sierpnia roku 1994. Około południa Phil Brandenberger z Filadelfii zalogował się do swojego komputera i za pomocą karty płatniczej kupił album Stinga „Ten Summoners’ Tales” za 12,48$ plus koszty przesyłki. Może ta historia nie brzmi dzisiaj zbyt ekscytująco, ale ten dzień był tak naprawdę historyczny. Dlaczego? Ponieważ po raz pierwszy w historii użyto technologii szyfrowania cyfrowego, aby umożliwić dokonanie zakupu przez Internet. Wielu uważa ten dzień za pierwszą „prawdziwą” transakcję e-commerce.

Czym jest e-commerce?

W skrócie e-commerce odnosi się do wszelkich transakcji komercyjnych, które mają miejsce online. Oznacza to, że kiedykolwiek zamawiamy jakąś rzecz na Allegro, kupujemy e-booka, czy wynajmujemy hotel przez stronę internetową, dokonujemy transakcji e-commerce.

Jednak samo bycie online dzisiaj już nie wystarcza. Konsumenci chcą dzisiaj być w stanie wchodzić interakcje ze sprzedawcami na swoich własnych warunkach i zasadach. Wszystko to wymusza postęp i zmiany. Każdy pracujący w tej branży musi stale dostosowywać się do nieustannie zmieniającego się środowiska. Firmy stale konkurują ze sobą o zdobycie większego kawałka tortu.

Właśnie dlatego świat e-commerce doświadcza wielu przemian, które mogą w charakterystyczny sposób zmienić naszą codzienność. Nie możemy być w naszych przypuszczeniach dogmatyczni, ale jedno jest pewne – polepszy się czas dostawy, dostęp do produktów a jakość obsługi klienta wzrośnie jeszcze bardziej.

W tym artykule rozważymy kilka trendów i przewidywań, które dadzą nam wgląd w to, jak może wyglądać przyszły świat e-commerce.

Chcesz wiedzie więcej o przyszłości handlu detalicznego i branży retail? Pobierz bezpłatny raport foresightowy 4CF

Trendy e-commerce: ekspansja rynku 

Na chwilę obecną rynek e-commerce wliczając w to sklepy internetowe i transakcje mobilne stanowi 12% rynku sprzedaży w USA. Dla porównania w Polsce wynosi on od 5 do 6%.  Postęp technologiczny, nowe strategie marketingowe i dążenie do zapewnienia wygody użytkownika pozwalają założyć, że wzrost będzie jeszcze wyższy. Według niektórych szacunków w ciągu następnych 10 lat udział e-commerce w rynku handlu może wzrosnąć od 40 do nawet 50%!. Oznacza to, że dzisiejsi liderzy e-commerce staną się w przyszłości potężnymi markami.

Globalna sprzedaż retail e-commerce oraz przewidywania na najbliższe lata. Kwoty podane w miliardach dolarów amerykańskich.

Ekspansja ecommerce

Źródło: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/

Spadek znaczenia tradycyjnych sklepów

Wraz ze wzrostem udziału w rynku sklepów internetowych musimy liczyć się z powolnym upadkiem tradycyjnych sklepów.

Niektórzy, aby uratować tradycyjne sklepy, zaczęli integrować z nimi niektóre elementy e-commerce. Niemniej jednak w 2017 roku w USA bankructwo ogłosiło 9 głównych marek handlu detalicznego. Wliczyć w to należy zamknięcie setek pomniejszych firm i sklepów. Związane jest to z tym, że nawet gdy dokonujemy zakupów tradycyjnych, to i tak aż 80% z nas szuka informacji w Internecie. Dodajmy jeszcze coraz większe znaczenie mediów społecznościowych w sprzedaży online, a powolne zanikanie tradycyjnych sklepów wydaje się bardzo uzasadnione.

B2B e-commerce dalej będzie przewyższał B2C e-commerce

Według badania E-commerce Polska wartość rynku e-commerce B2B w 2013 roku wynosiła według szacunków 140 miliardów złotych. Dla e-commerce B2C wynosiła około 20 miliardów złotych. Pokazuje to, jak bardzo wielki jest cyfrowy kanał B2B.

Rynek ten rośnie gwałtownie dzięki większej ilości zakupów online oraz cyfrowej technologii. Wygoda i łatwość w użytkowaniu handlu online pomagają redukować firmom koszty i dostać to, czego potrzebują, prosto do biura. W biznesie zawsze wygrywa efektywność i oszczędność.

Personalizacja

Praktycznie każdy wzrost w sprzedaży jest napędzany przez e-commerce – trend ten zapewne zostanie zachowany, gdyż coraz więcej wydajemy w sieci. Większa personalizacja oraz user experience to święty Graal przyszłych biznesów e-commerce. Przedsiębiorstwa nie mają wyjścia – dbanie o konsumenta to jedyny sposób na zachowanie go w dobie coraz szybciej rosnącej konkurencji. Klienci będą kierować się do tych sprzedawców, którzy sprawią, że ich zakupy online będą zbliżone do tych w prawdziwym sklepie. Główne marki e-commerce już dążą do tego, aby interakcja z ich sklepami była bardziej personalna i namacalna.

Personalizacja w ecommerce

Od spersonalizowanych rekomendacji produktów, do zaawansowanych systemów oferujących guided buying (metoda dążąca do zamknięcia procesu zakupu w 3 kliknięciach), e-commerce zmierza do zminimalizowania różnicy między zakupami online a tymi „prawdziwymi”. Ciekawe rozwiązania wprowadziła Sephora, która udostępniła aplikację, dzięki której można… zrobić make-up online! Aplikacja Sephora Virtual Artist dzięki wykorzystaniu kamery i technologii rozpoznawania twarzy pozwala sprawdzić, jak dana szminka czy cień do powiek będzie wyglądać jeszcze przed zakupem!

Automatyzacja dostawy

Jednym z najbardziej ekscytujących elementów rozwoju e-commerce jest wprowadzenie dostawy za pomocą dronów! Sam koncept jest już testowany. Drony w przyszłości mogą umożliwić firmom dostarczanie ich produktów z jeszcze większą efektywnością i szybkością. Czas dostawy sięgający od 30 do 60 minut wcale nie będzie taki niemożliwy, jak może się to obecnie wydawać.

Drony mogłyby być wysyłane z centrów dystrybucyjnych i dostarczać przesyłki bezpośrednio pod wskazany adres. Wraz z rozwojem technologii takie rozwiązanie mogłyby stać się nawet tańsze niż tradycyjne formy dostawy – wiązałoby się to z mniejszymi problemami logistycznymi i zużyciem paliwa.

Między innymi Amazon na poważnie podchodzi do wprowadzenia takiego rozwiązania. Z czasem na pewno kolejne firmy będą starały się dotrzymać kroku.

Jeśli zaś nie drony, to ciekawie rozwija się branża samochodów autonomicznych. Taki pojazd mógłby sam dojeżdżać pod wskazane miejsce i informować poprzez serwis internetowy, że znalazł się w pobliżu punktu dostawy. Oczywiście na chwilę obecną takie rozwiązanie wymaga wielu testów i usprawnień, aby wszystko działało tak, jak należy. Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i tego, aby samochody faktycznie trafiały we wskazane miejsce.

Systemy e-commerce AI

E-commerce z racji swojej specyfiki ma pewną przewagę ponad innymi branżami. Ze względu na swoją cyfrową naturę w obiegu istnieje tysiące jakościowych aplikacji e-commerce, które można ze sobą powiązać. Dzięki temu nawet początkujący gracze na rynku mogą stosunkowo szybko zautomatyzować wiele procesów. Wszystko to z kolei prowadzi do większej rywalizacji na rynku, która napędza jeszcze bardziej sam rozwój technologii i wprowadzanie nowych rozwiązań. W końcu sklep konkurencji jest dla klienta tylko o jedno kliknięcie dalej.

Następnym krokiem dla aplikacji e-commerce będzie wprowadzenie systemów sztucznej inteligencji. Dzięki wykorzystaniu algorytmów ewolucyjnych firmy będą mogły dążyć do znalezienia absolutnego optimum praktycznie we wszystkim. Może to być optymalizacja systemu sprzedaży, wybranie na podstawie statystyk, który design strony najlepiej przyciąga klientów, czy ustalenie, jakie opisy produktów najlepiej sprzedają. Dzięki rozwijaniu takich algorytmów, które są zaprojektowane do efektywnego testowania i optymalizacji, firmy e-commerce będą mogły wyjść na wyższy poziom zaawansowania.

Punktem dojścia, który mogą zapowiadać dzisiejsze trendy e-commerce jest automatyzacja wszystkiego tak bardzo i tak szybko, jak to możliwe. Gdy więksi gracze zaczną korzystać z tych technologii, mniejsi na pewno pójdą za nimi.

Poszerzona i wirtualna rzeczywistość

Temat technologii wirtualnej (VR) i poszerzonej (AR) rzeczywistości od jakiegoś czasu jest bardzo popularny. Niektóre z wielkich marek już zaimplementowały takie rozwiązania w ich modelach sprzedaży. W końcu możliwość choć częściowego przetestowania produktu idzie w parze z lepszą sprzedażą. Patrzenie na dany produkt przez hełm VR i możliwość obejrzenia danego przedmiotu z każdego kąta (nawet i wirtualnie) stwarza na pewno większą imersję niż zwykłe zdjęcie 2D.

Wszystko to będzie się także wiązało z lepszą personalizacją dla każdego użytkownika. Platformy e-commerce mające to na uwadze powinny poważnie przeanalizować potencjał AR i VR i dążyć do ich zaimplementowania.

Zautomatyzowana obsługa klienta

Trendy e-commerce są silnie wspierane przez trendy w IT. Obecnie wiele firm korzysta z działów obsługi klienta. Jednak w najbliższej przyszłości i takie procesy będzie się dało zautomatyzować. Idea może polegać na zastosowaniu systemów, które na podstawie danych słów i fraz będą umieć rozpoznać problem i podać rozwiązanie. Dla przykładu będziemy mogli w podanym formularzu opisać szczegółowo swoje pytania odnośnie do usługi, a specjalny algorytm udzieli odpowiedzi. Wszystko to dzięki analizie znaczeń i intencji kryjących się za słowami i frazami, które przedstawiliśmy.

Gdy dodamy do tego sztuczną inteligencję, otrzymamy niezawodne rozwiązanie dla internetowych sprzedawców. Może mieć to szczególne znacznie dla sprzedaży w sektorze zaawansowanych technologii lub transakcji B2B – inteligentny live chat będzie redukował bariery i obawy przed kupnem.

Wsparcie dla kryptowalut

Kryptowaluty stały się w ostatnim czasie bardzo popularne. Niektóre z tych walut mogą ułatwić dokonywanie transakcji online – wszystko może dziać się szybciej i mniejszym kosztem. Dostosowanie swoich stron do przyjmowania płatności w bitcoinie czy innych kryptowalutach jest na pewno warte rozważenia.

Jaką rolę kryptowaluty odegrają w rozwoju płatności online? Dowiedz się z raportu 4CF dla First Data Polska!

Musimy oczywiście poczekać, jak dalej będzie rozwijać się rynek kryptowalut. Znany jest fakt, że ich notowania potrafią być bardzo chwiejne i trudno jest dokładnie przewidzieć ich rozwój i trendy.

Integracja online-offline

Ciekawym trendem, który ma niedługo gwałtownie ruszyć, jest integracja zakupów online i offline. Przykładowo, jeśli wejdziemy do sklepu, będziemy mogli zeskanować produkt na półce, aby uzyskać o nim więcej informacji. Następnie dzięki jednemu kliknięciu będziemy mogli dokonać zakupu przez telefon bez potrzeby podchodzenia nawet do kasy. Takie połączenie zakupów tradycyjnych i tych online może stanowić doskonałe połączenie.

Podsumowanie

Na pewno technologia nieraz nas zaskoczy, a trendy e-commerce, które wymieniliśmy powyżej nie wyczerpują całej listy. Omówione tutaj przykłady to tylko kilka dowodów na to, jak może ona ewoluować i czynić nasze zakupy łatwiejszymi i przyjemniejszymi. Zakupy to integralna i właściwie jedna z najważniejszych części naszego życia – niedziwne zatem, że bardzo szybko dostosowuje się do innowacyjnych rozwiązań, które widzimy na własnych oczach.

Szybkie zmiany rynkowe sprawiają, że znacznie trudniej jest opracować strategię działania odporną na przyszłość. Samo śledzenie trendów pomaga w utrzymaniu się na powierzchni. Ale prawdziwa przewaga płynie z badań nad możliwymi trendami, które rozwiną się w przyszłości. Trendy e-commerce zawarte w tym artykule mogą pomóc w zidentyfikowaniu obszarów szczególnie interesujących z perspektywy Państwa organizacji tu i teraz. Jednak aby na rynkach przyszłości zaskakiwać konkurencję jednocześnie samemu nie dając się zaskoczyć, potrzeba głębszej analizy, uwzględniającej znacznie więcej rozwiązań, Państwa cele strategiczne, segmenty rynku, możliwości i potrzeby.

Taka analiza, wraz ze stałym monitorowaniem otoczenia w poszukiwaniu wczesnych sygnałów ostrzegawczych, to klucz do uzyskania zdolności surfowania na fali zmian – kształtowania pożądanych scenariuszy przyszłości i wykorzystywania zmian do skutecznej realizacji długoterminowych celów rozwojowych. Warto mieć świadomość, że wiele organizacji, w tym Państwa konkurenci, dysponuje już podobnymi do niniejszego, lecz niejawnymi i znacznie bardziej rozbudowanymi, opracowaniami, w oparciu o które starają się budować swoją przyszłą przewagę. Jeśli chcesz odzyskać przewagę i surfować na fali przyszłości, skontaktuj się z nami.